Nowa praca w trakcie okresu wypowiedzenia

Często spotykam się z wątpliwościami pracowników dotyczącymi okresu wypowiedzenia. Przykładowo, jeden z klientów zapytał – czy w trakcie okresu wypowiedzenia mogę podjąć nową pracę? Generalnie odpowiedź na to pytanie, to odpowiedź twierdząca, ale jest pewien haczyk.

Zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy

Zgodnie z art 36 z ind. 2 Kodeksu pracy:

W związku z wypowiedzeniem umowy o pracę pracodawca może zwolnić pracownika z obowiązku świadczenia pracy do upływu okresu wypowiedzenia. W okresie tego zwolnienia pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.

Tłumacząc powyższe na najprostszy możliwy język: w okresie wypowiedzenia, pracodawca może zwolnić Cię z obowiązku świadczenia pracy. To zwolnienie może dotyczy całokształtu obowiązków albo jedynie ich części. Zwolnienie może obejmować jedynie część okresu wypowiedzenia albo jego całość. Nie ma znaczenia kto wypowiedział umowę. Irrelewantny jest również rodzaj umowy (okres próbny, czas określony lub nieokreślony). Ważne jest jednak to, że nie można zwolnić pracownika z obowiązku świadczenia pracy z datą wsteczną.

Nowe zatrudnienie w okresie wypowiedzenia

Wspomniany na wstępie haczyk leży jednak gdzie indziej. Otóż, pracodawca może w dowolnej chwili odwołać zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia pracy. Dlatego podejmowanie w tym czasie nowego zatrudnienia, o ile jest w pełni legalne, tak nieco ryzykowne. Nigdy bowiem nie wiadomo czy i kiedy pracodawca odwoła zwolnienie. Jeśli pracownik nie stawiłby się do pracy pomimo odwołania zwolnienia, pracodawca może zwolnić go dyscyplinarnie. Analogicznie, jeśli pracownik świadczyłby pracę pomimo zwolnienia z tego obowiązku, pracodawca również może zakończyć stosunek pracy dyscyplinarką.

Wynagrodzenie w razie zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy

Warto w tym miejscu nadmienić, że w czasie zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy, pracownikowi nadal przysługuje prawo do wynagrodzenia. W tym wypadku, wynagrodzenie obliczane jest analogicznie jak wynagrodzenie za czas urlopu.